ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Τα φιλολογικά μαθήματα στο Γυμνάσιο, με βάση την κατάταξή τους, συμπεριλαμβάνονται αποκλειστικά στην Α ΄ Ομάδα. Αυτό σημαίνει ότι τόσο η Γλωσσική Διδασκαλία καιη Νεοελληνική Λογοτεχνία (= Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία) όσο και η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα καθώς και τα Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση (=Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία) συνεξετάζονται στο πρώτο και δεύτερο τετράμηνο με ωριαία γραπτή δοκιμασία, ενώ στο τέλος της σχολικής χρονιάς η συνεξέτασή τους διαρκεί τρεις ώρες. Ωστόσο, το μάθημα της Ιστορίας ανήκει μεν κι αυτό στην ίδια ομάδα, αλλά η χρονική του διάρκεια στις γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις είναι δίωρη. Ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών στα Φιλολογικά Μαθήματα αποτελεί αντικείμενο επεξεργασίας κατά την ώρα του μαθήματος μέσα στην τάξη.

            Ιδιαίτερη έμφαση σ ΄ όλα τα μαθήματα δίνεται στην κατανόηση του κειμένου, στην άντληση πληροφοριών, καθώς και στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Οι δεξιότητες στη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία περιλαμβάνουν την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, τη δομή παραγράφου και τη σύνταξη περίληψης. Ακόμη, τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα παρουσιάζονται μέσα από τα αντίστοιχα κειμενικά είδη, περιγραφικά, αφηγηματικά και επιχειρηματολογικά. Απαραίτητη είναι η χρήση του βιβλίου της Γραμματικής της Νέας Ελληνικής Γλώσσας για την παρουσίαση των αντίστοιχων φαινομένων.           Η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία για την Α ΄ Τάξη στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με αρχαία ελληνικά κείμενα, ώστε να αντιληφθούν οι ίδιοι οι μαθητές τη γλωσσική συνέχεια και τη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας. Αντίθετα, στη Β ΄ και Γ ΄ Τάξη προστίθεται η μετάφραση των κειμένων αυτών. Επιπλέον διερευνάται το λεξιλόγιο, η σημασία και η ετυμολογία των λέξεων, ενώ ανιχνεύονται τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα με παράλληλη χρήση του βιβλίου τηςΓραμματικής της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας.

            Αναφορικά με το μάθημα της Ιστορίας επιδιώκεται η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκεται να αποκτήσουν οι μαθητές τη δυνατότητα να αναλύουν ένα ιστορικό γεγονός ή φαινόμενο, να εντοπίζουν κατά τη μελέτη των γεγονότων αυτών αίτια και αποτελέσματα και να εντάσσουν τα γεγονότα στην έννοια του χρόνου. Επίσης, στόχοι του μαθήματος αυτού είναι να συγκρίνουν ιστορικά γεγονότα, να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές, αλλά και να συνειδητοποιήσουν ότι η κατανόηση κάθε κοινωνίας προϋποθέτει τη μελέτη όλων των πτυχών της, πολιτικής, οικονομικής, θρησκευτικής κ. λ. π. Για την επίτευξη των στόχων αυτών προβλέπεται συστηματική μελέτη της ύλης που περιλαμβάνεται στο σχολικό εγχειρίδιο και χρήση ενεργητικών τρόπων μάθησης, όπως αξιοποίηση βοηθητικού υλικού (πηγές-παραθέματα, χάρτες, διαγράμματα, ιστοριογραμμές), διερεύνηση και κριτικός σχολιασμός των πηγών, φύλλα εργασίας, εκπόνηση εργασιών.

            Κλείνοντας, κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία και η επίβλεψη των γονέων με στόχο την παρακολούθηση των μαθητών και τη διευκόλυνση της αφομοίωσης της  γνώσης η οποία παρέχεται μέσα από τη σχολική διαδικασία.

Καλή και δημιουργική Σχολική Χρονιά,

                                                                         με υγεία!

                                                                       Παπαδοπούλου Θεοδοσία

                                                                        Φιλόλογος 3ου Γυμνασίου Σερρών

Επιμέλεια:

 

Ημερολόγιο

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"